News Of the Month


Hej!
Vårat medlemsmöte i Onsdags blev inget formellt möte utan vi koncenterare oss på att prata lite
de två kongresser som GU Strängnäs medlemmar deltagit i den senaste tiden, och göra ett utkast på stadgar. Mycket pappersarbete alltså trots att vi var mitt ute i det gröna. Här nedan följer aktuell information:

Valrörelsen
 
I valrörelsen kommer vi ha flera projekt. Bland annat kommer det att göras filmer i reklam och medialt syfte som kommer att ploppa upp på bloggen och på vår facebooksida, och youtube lite då och då. Vald arbetsgrupp till detta från tidigare möte är calle ottosson, cv reimers, och Isaac Kuehnle-nelson.
 
Båt
 
Några vänliga människor har donerat en segelbåt till oss i Grön Ungdom Strängnäs, som vi tänkte använda i bland annat i valrörelsen. T.ex i en mälarseglats då man besöker olika delar runt Mälaren för att sprida det gröna budskapet. Båden är 7 meter lång och är en träbåt.



Här kommer CV:s iakttagelser och berättelse om MP kongressen 2010:

Tycker att bilderna visar ganska bra hur kul vi hade. Otroligt mycket aktivitet och politisk hetta in i det sista. Vi var tre personer som åkte till kongressen, alla från Strängnäs. Jag själv var med som observatör från min lokalgrupp GU Strängnäs. Vi var ca 1000 miljöpartister som hade samlats för att besluta om framtiden, och att framförallt producera ett valmanifest i världsklass. Det var ett manifest som faktiskt kan bli verklighet, vilket vi gröna ofta har haft svårt att acceptera. Förut har stora, kanske på snudden till orealistiska visioner tagit över handen men nu dominerades det av rena, och klara mål och saklighet vilket var skönt att se.
 
Tempot på kongressen är högt, och det tog garanterat tid för mig innan jag hade vant mig vid det byrokratiska språket i plenum, den formella tekniken, och påverkanstorgens egentliga syfte. Miljöpartiet är nämligen ett av de två enda partiet i sverige som använder sig av påverkanstorg när man behandlar motioner. Ställen med anslagstavlor där man kan tycka, skriva, debattera, eler göra nya förslag som senare har chans att gå igenom i plunum.
 
Man har verkligen kul, och man träffar otroligt många nya människor, från olika delar av landet, med sin syn på verkligheten. Man måste komma ihåg att vi är ett brett parti som lockar människor både från vänster som höger och att det är just det som gör oss så unika. I den gröna rörelsen får alla plats det är nåt jag fick erfara där.
 
Den sista dagen blev också det rödgröna samarbetet centralt.  Mona Sahlin, och Lars Ohly kom på besök, tillsammans med ett stor polispådrag. Min bedömning är att det är ortoligt viktigt att vi kan komma överens, men även inte sviker de gröna värderingarna för röda värderingar. Det är en balansgång vi måste gå.
 
CV Reimers, Sammankallade GU Strängnäs
Regionssekreterare, GU Mälarslagen




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0